نگاهی به اقدامات و تحولات بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال 1401


حامد کفشگیری 9 فروردین 1402 9 دقیقه مطالعه
نگاهی به اقدامات و تحولات بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال 1401

بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال 1401 با رویکرد بومی‌سازی و تقویت تولیدات داخلی در تلاش برای رشد زیست بوم بازی‌های ویدیویی کشور قدم برداشت.

بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان نهاد اصلی متولی در فرهنگ سازی و مدیریت فعالیت های هنری بخش بازی و بازی سازی در کشور، سال 1401 را با هدف بومی‌سازی و تقویت تولیدات داخلی، تامین دانش فنی، ایجاد زمینه برای رشد و شکوفایی خلاقیت‌های جوان و ترویج مبانی فرهنگی و هویت اسلامی پشت سر گذاشت. این نهاد در سالی که گذشت تلاش کرد تا فعالیت‌ها و برنامه‌های متنوعی را در زیست بوم بازی‌های دیجیتال کشور انجام دهد. با هم نگاهی داریم به برخی از اقدامات و تحولات بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سالی که گذشت.

حضور ویژه بنیاد ملی بازی های رایانه ای در نمایشگاه کتاب تهران سال 1401

از 21 تا 31 اردیبهشت‌ماه، سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی تهران برگزار شد. در این رویداد کشوری بزرگ، بنیاد ملی بازی های رایانه ای هم حضور داشت که با عرضه تالیفات پژوهشی خود میزبان علاقه‌مندان  حوزه بازی بود. برخی از کتاب های ارائه شده در این نمایشگاه به شرح زیر بودند:

  • دیپلماسی بازی‌های دیجیتال: مفهوم‌شناسی، جایگاه و ارزیابی
  • بازی جدی، بازی فراتر از سرگرمی
  • نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای اسرا (فاز سوم)
  • مجموعه مقالات برگزیده ششمین دوره کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای
  • فرصت‌ها و چالش‌ها در حوزه کودکان و بازی‌های دیجیتال
  • درآمدی بر سیاست‌گذاری سواد رسانه‌ای
  • روندهای نوظهور در بازی‌های دیجیتال

تمامی این آثار از عناوین منتشر شده انتشارات بنیاد در سال های 1399 و 1400 بودند که محتوای حوزه بازی‌های دیجیتال کشور را پوشش دادند.

لیگ بازی‌های ویدئویی: کتاب بازی

بازی موبایلی کوییز یکی از برترین عناوین بازی در داخل کشور محسوب می شود که لیگ و مسابقات ویژه ای راه هم هر بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال 1401ساله دارد. اما بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همکاری مشترک یکدیگر در سالی که گذشت دو دوره لیگ بازی‌های ویدئویی با محتوای «کتاب‌بازی» را از طریق این برگزار کردند. دو دوره ای که به مناسب عید فطر و قربان تا غدیر برگزار شد و شرکت کنندگان فراوانی هم داشت.

دوره اول این لیگ با حضور 4216 شرکت‌کننده و دوره دوم با حضور 5200 شرکت‌کننده برگزار شده بود و مجموعاً 51 هزار و 380 بازی در این دوره ها انجام شد.

تغییر مدیریتی بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال 1401

اما مهمترین اتفاق در بنیاد بازی طی سالی که گذشت مربوط به انتصاب محمد امین حاجی هاشمی به سمت مدیرعاملی این بنیاد می شود. در این تغییر مدیریتی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مدیرعامل جدید خود را شناخت. جناب حاجی هاشمی از مهرماه 1401 جانشین سیدصادق پژمان شد که از اردیبهشت سال ۹۸ مسئولیت بنیاد را بر عهده داشت.

برنامه ویژه برای آموزش بازی‌سازی در کل کشور

انستیتو ملی بازی‌سازی بنیاد با رویکرد حمایت از کشف استعدادهای ناشناخته صنعت بازی در مناطق مختلف کشور، اقداماتی چند جهت افزایش سطح دانش علاقه مندان داشت. در طرح آموزش ملی این انستیتو، شرکت‌کنندگان با توجه به میزان آشنایی با مهارت‌ها و تکنیک‌های ساخت بازی؛ در یک دوره فشرده، آموزش‌های تکمیلی را برای تولید یک بازی دریافت کردند.

گل سر سبد این طرح، رویداد 2 روزه بازی‌سازی گیم جم بود. بازیسازان مستقل در این رویداد توانستند براساس آموزش‌های ارائه شده به تولید یک محصول دست پیدا کنند. تولیدات برتر ارائه شده از سوی شرکت‌کنندگان در رویداد گیم جم هر استان پس از ارزیابی، معرفی شدند. امکاناتی نظیر ارائه مدرک و امکان جذب نیروهای مستعد توسط شرکت های مختلف بازی سازی، از دیگر پیگیری های این انستیتو بود. رویداد گیم جم در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور نظیر گلستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، یزد، بیرجند، قزوین، هرمزگان، بوشهر و کیش برگزار شد.

بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال 1401

هفتمین جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران

همزمان با جام جهانی و با شعار «تا پای جان، برای ایران»، شاهد برگزاری هفتمین جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران بودیم. رویدادی که در دو بخش حضوری داشت که مختص به بازی آفلاین فیفا و بخش ویژه بازی‌های موبایلی ایرانی بود. در کنار بخش مسابقات، بخشی نمایشگاهی هم تدارک دیده شده بود. بخشی که برای اطلاع‌رسانی سواد بازی به خانواده‌ها و علاقه‌مندان با بازی‌های دیجیتال آماده بود. سوپرایز ویژه این بخش نیز مربوط به تجربه انجام بازی‌های واقعیت با پلی استیشن وی آر (PS VR) بود. از دیگر بخش های نمایشگاهی این دوره و در استان‌های میزبان می توان به ارائه مشاوره بازی، ارائه و امکان انجام بازی‌های رومیزی و بازی‌های حرکتی و نمایش فیلم مستند «بازی باز» اشاره کرد.

بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال 1401

به نفر اول کشوری مسابقات فیفا مبلغ 20 میلیون تومان جایزه نقدی و نفرات بعدی تا 15 و 10 میلیون تومان جایزه غیر نقدی اهدا شد. فوتبالیستارز،کات آف، منچیکو و کوییز از جمله بازی‌های ایرانی حاضر در این لیگ بودند و در این بخش نیز نفر اول هر رشته مبلغ 20 میلیون تومان جایزه نقدی و نفرات دوم و سوم نیز جوایز غیرنقدی دریافت کردند.

پیاده روی کربلا با چاشنی بازی

برای اولین بار در سال 1401، بنیاد ملی بازی های رایانه ای همزمان با ایام اربعین حسینی با برپایی موکب و ایستگاه بازی در کربلای معلی به معرفی بازی‌های ایرانی- اسلامی به زائرین پرداخت. این موکب که در داخل حرم امام حسین (ع)، شارع الشهداء برپا شده بود با ارائه بازی‌های ایرانی- اسلامی و حوزه مقاومت، فرصتی مناسب جهت انجام بازی برای کودکان و نوجوانان حاضر در پیاده‌روی اربعین بود. برخی از بازی های ارائه شده در موکب یاد شده به شرح زیر بودند:

  • سفیر عشق از موسسه فرهنگی منادیان
  • مختار: فصل قیام از موسسه فرهنگی منادیان
  • فرمانده مقاومت: نبرد آمرلی از موسسه فرهنگی منادیان
  • بازی موبایلی کودکان اربعین از استودیو مهاد
  • بازی موبایلی پیربابا از استودیو مارس

نمای باز بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال 1401

آمار و اطلاعات مصرف در بازار بازی ایران

اما به رسم هرسال و در پایان سال 1401 شاهد ارائه آمار دقیق مصرف بازی کشور عزیزمان از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای بودیم. گرچه این آمار در پایان سال 1401 منتشر می شود اما منعکس کننده آمار بازی ایران در سال 1400 است! زیرا اطلاعات و پرسشنامه ها از تابستان 1401جمع آوری شده و پس از تجزیه و تحلیل در پایان سال 1401 منتشر می شود.

در سالی که گذشت، پیمایش میانگین سنی بازیکنان از 22 سال در سال 98، به 23 سال در سال 1400 رسیده است. طبق آمار جدید موسسه تحقیقات بنیاد، بازیکنان به طور متوسط 95 دقیقه در روز بازی می‌کنند که 58 درصد آن به صورت آنلاین می باشد. همچنین از لحاظ تفکیک جنسیتی نیز ۵۹ درصد بازیکنان مرد و ۴۱ درصد زن هستند.

آمار بازی بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال 1401

اما بدون شک (وهمانند کل جهان) موبایل پلتفرم محبوب بازیکنان ایرانی است. ۹۶ درصد از بازیکنان با پلتفرم موبایل، ۲۵ درصد با پلتفرم کنسول و ۱۹ درصد با پلتفرم رایانه بازی می‌کنند. دلیل درصدهای عجیب ذکر شده این است که ۳۳ درصد بازیکنان از بیش از یک پلتفرم برای بازی‌کردن استفاده می‌کنند. درنتیجه درصد استفاده کاربران از پلتفرم‌های بازی نسبت به کل پاسخ دهندگان یاد شده است.

بازیکنان حرفه‌ای 4 میلیون نفر از مجموع کل بازیکنان بازی‌های دیجیتال کشور را تشکیل می‌دهند و بیش از 21 ساعت در هفته را به بازی اختصاص می‌دهند. 14.5 میلیون نفر از بازیکنان در دسته بازیکنان مصمم قرار گرفته‌اند که به طور میانگین 5 تا 21 ساعت در هفته بازی می‌کنند. 15.5 میلیون نفر نیز بازیکنان تفننی هستند و به طور میانگین بین یک تا 5 ساعت در هفته بازی می‌کنند.

آمار بازی بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال 1401

براساس نتایج این پیمایش میزان هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی در سال 1400 برای بخش نرم‌افزار دو هزار و 612 میلیارد تومان است که سهم بازی‌های موبایلی بومی 202 میلیارد تومان، بازی‌های کنسولی بومی 3/8 میلیارد و بازی‌های رایانه‌ای بومی نیز 14 میلیارد تومان بوده است.

چهارمین نمایشگاه بازی های رایانه ای

چهارمین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای در قالب نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی (CTEX) از 16 تا 19 بهمن ماه در شبستان مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد. با تدبیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر ادغام دو نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای برای نخستین بار انجام شد.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این نمایشگاه به معرفی دستاوردهای شرکت‌های بازی‌ساز در حوزه طراحی و تولید بازی‌های جدی پرداخت. برگزاری مرحله پایانی هفتمین جام قهرمانی بازی‌های ویدئویی ایران و مراسم اختتامیه لیگ‌های کتاب‌بازی و امضاء تفاهم‌نامه همکاری با مجمع شهرداران آسیایی از برنامه‌هایی بود که در ایام برپایی این نمایشگاه انجام شد.

منبع: IRCG

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*