نگاهی به بازی Superhot – یکی از بهترین عناوین شوتر اول شخص دهه اخیر


حامد کفشگیری 9 مهر 1401 12 دقیقه مطالعه
نگاهی به بازی Superhot – یکی از بهترین عناوین شوتر اول شخص دهه اخیر

بازی Superhot یکی از بهترین بازی‌های شوتر اول شخص است که پس از 6 سال  همچنان سرگرم کننده به نظر می رسد. در جیجوگیم نگاهی به این بازی و گیم پلی آن انداخته ایم.


چند روز پیش سونی، بازی های رایگان ماه اکتبر 2022 سرویس پلی استیشن پلاس را معرفی کرد که در میان آنها شاهد یک بازی مستقل اول شخص کمتر شناخته شده ای هستیم. بازی Superhot عنوانی شوتر و پازل محور است که المان ساده اما خاص گیم پلی آن، لذت تجربه را دو چندان می کند.  ساخت بازی اولین بار در چالش 7 روزه ساخت اثری شوتر اول شخص و در سال 2013 کلید خورد. سپس اعضای تیم Superhot ، در سپتامبر آن سال توانستند در نهایت و طی نمایشی مبتنی بر مرورگر ساخته خود را منتشر کنند. طبق انتظار، توجهات بازیکنان به گیم پلی و ایده جذاب بازی، به شدت بالا بود. بدین ترتیب تیم ساخت بازی کامل تر شد و توانست از تأمین بودجه توسط کیک استارتر Kickstarter جهت تکمیل بازی استفاده کند. این بازی در فوریه 2016 برای رایانه های شخصی و سیستم عامل های Microsoft Windows، OS X و Linux منتشر شد. نسخه‌ پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ هم به ترتیب در می 2016، جولای 2017 و آگوست 2019 از راه رسیدند. از این بازی، نسخه ای خاص تحت عنوان Superhot VR برای هدست های واقعیت مجازی هم در سال 2020 ارائه شده است. تمامی نسخه های بازی با استقبال مثبت منتقدان روبرو شد و  آن را برداشتی نوآورانه از سبک تیر اندازی اول شخص خواندند.

تیراندازی داغ داغ

بازی Superhot بازیکن را در محیطی قرار می دهد که مهاجمانی به هر دلیل، قصد کشتن وی را دارند. بازیکن باید در اولین اقدام سعی بر برداشتن سلاح داشته و شروع به چیدن استراتژی جهت از بین بردن دشمنان کند. اما این فقط بخش ساده ماجراست! اسلحه‌هایی که توسط بازیکن برداشته می‌شوند، مهمات محدودی دارند و به راحتی از بین می روند. در نتیجه گیمر باید برای دستیابی به سلاح‌های جدید، یا در استفاده از مهمات صرفه جویی کرده و یا از مشت های خود استفاده کند. برخورد حتی یک گلوله با بازیکن موجب مرگ وی می شود و بدین ترتیب باید از ابتدای مرحله کار را شروع کند.

تا بدین جا توصیفاتی را به کار بردیم که قبلا هم در بازی های مختلف دیده و یا شنیده بودید. اما هنوز این بازی برگ برنده خود را رو نکرده است. در این بازی “زمان” مواقعی حرکت می کند که شما به عنوان بازیکن حرکت کنید و یا با اسلحه، اقدام به شلیک نمایید. در غیر این صورت، وقایع اطرافتان کند و بطور آهسته می گذرند. حتی شعار بازی هم به همین معناست. “Time Moves Only When You Move” یعنی زمان موقعی حرکت می کند که شما حرکت کنید. این ویژگی فرصتی به بازیکنان می دهد تا اقدامات خود را برنامه ریزی کرده و از مسیر گلوله ها عبور کنند.

همانطور که اشاره کردیم، این بازی در ابتدا اثری مبتنی بر مرورگر بود که شامل تنها سه مرحله می شد. پس از موفقیت در کیک استارتر، تیم ساخت بازی توانست مراحل بازی را به عدد 31 برساند. اسلحه های متنوع، مواد منفجره، سلاح های سرد و همچنین سلاح های دست سازی همانند توپ بیلیارد، همگی مواردی بودند که در نسخه نهایی و پس از تأمین بودجه به بازی اضافه شدند. این مورد نشان می دهد که گاهی یک ایده ناب اما خام اولیه با حمایت مناسب می تواند منجر به ساخت اثری انقلابی و ساختار شکن شود.

هوش مصنوعی بازی هم دست کمی از هوش واقعی ما انسان ها ندارد. دشمنان همانند شما می توانند از اقدامات شما جا خالی داده و همانند شطرنج نسبت به کنش های شما، واکنش های متفاوتی داشته باشند. یک تغییر قابل توجه نسبت به نمونه اولیه بازی، این بود که بازیکن با عبور از روی سلاح و به طور خودکار نمی توانند آن را بردارند و باید با انجام عمل برداشتن نسبت به آن اقدام کند. این مکانیزم یعنی می توان برای داشتن و انتخاب هر سلاحی تصمیم گرفت. از دیگر تغییرات بازی اصلی نسبت به نمونه اولیه می توان به قابلیت پرش اشاره کرد که نبردهای جذابی را پدید می آورد. تمام

علاوه بر کمپین اصلی، بازی Superhot شامل یک حالت “بی پایان” Endless هم می شود که در آن بازیکن تا زمانی که بتواند در برابر جریان بی پایانی از دشمنان زنده بماند، بازی ادامه خواهد داشت. حالت دیگر بازی حالت چالشی یا “challenge”  نام دارد که بازیکنان همان مراحل اصلی را این بار با شرایطی خاص مثل زمان محدود یا تعداد حرکات محدود به پایان خواهند برد.یکی از امکانات جذاب این بازی، امکان ضبط و ویرایش ویدیو گیم پلی اجرا شده بازیکن است که می توان پس از ویرایشات آن را ذخیره کرده و در شبکه های اجتماعی منتشر کرد.

چه شد که بازی Superhot شکل گرفت

ایده ساخت بازی Superhot ابتدا در ماه آگوست سال 2013 و چالشی 7 روزه شکل گرفت. در این چالش به تیم‌های برنامه‌ نویس یک هفته فرصت داده میشد تا نمونه‌های اولیه کامل و کاربردی بازی‌ها را توسعه دهند. پیوتر ایوانیکی Piotr Iwanicki ، کارگردان سوپر هات برای ساخت این اثر از بازی فلش “Time4Cat” الهام گرفت که در آن بازیکن باید گربه ای را کنترل کند که سعی دارد غذا را در یک چهار راه شلوغ بدست آورد. در آن بازی هم زمان تنها وقتی حرکت می کند که بازیکن گربه را حرکت دهد. ایده شوتر بازی هم از روی موزیک ویدیویی الهام گرفته شده بود که توسط گروه روسی Biting Elbows  و در سال 2013 منتشر شده است. آن موزیک ویدیو، یک مامور ویژه را از دیدگاه اول شخص نشان می داد که بوسیله پارکور و گان پلی از یک موقعیت گروگانگیری فرار می کند. آنها با ترکیب این ایده ها، نمونه اولیه چالش را تکمیل کردند.

این نمونه اولیه، تنها دارای سه مرحله بود جهت رسیدن به ضرب الاجل هفت روزه، به صورت جداگانه و اپیزودیک توسعه یافتند. پس از مسابقات، این سه اپیزود با هم تکمیل شده و به عنوان یک بازی مرورگر رایگان در سپتامبر 2013 منتشر شد که توجه بازیکنان بیشماری را به خود جلب کرد. آنها همچنین بازی را از طریق فرآیندی در وب سایت استیم موسوم به Steam Greenlight ثبت کردند. اقدامی که برای این بازی تنها پنج روز زمان برد و با موفقیت برای توزیع بعدی توسط Valve تأیید گردید. بدین ترتیب بازی Superhot در آن زمان سریعترین عنوانی لقب گرفت که توانسته بود مراحل تأیید Greenlight  را سپری کند.

طبق اظهارات کارگردان بازی، واکنش مثبت به نمایش وب، نتیجه علاقه ی بازیکنانی بود که به دنبال هر گونه تغییر در فرمول استاندارد تیراندازی اول شخص بودند. فرمولی که تقریباً از زمان انتشار بازی Doom در سال 1993 به بعد تغییر نکرده بود. ایوانیکی می گوید در حالی که بعضی ها، بازی Superhot را یک بازی پازلی می نامند؛ او به آن بعنوان یک بازی اکشن نگاه می کند. معمولاً در یک بازی پازل محور تنها یک راه حل وجود دارد و بازیکن برای یافتن آن پاداش می گیرد. اما ایوانیکی، سوپرهات را عنوانی در مورد داشتن زمان جهت تطبیق با وقایع و بداهه سازی استراتژی برای تکمیل یک چالش می داند.

تیم توسعه این بازی در ماه می سال 2014، کمپینی برای جمع آوری کمک های مالی ساخت نسخه کامل آن راه اندازی کرد. برنامه ریزی آن ها برای شروع کیک استارتر پس از تأیید Steam Greenlight بود اما ضمن اینکه پولیش هرچه بیشتر بازی، زمان زیادی از آنها گرفت؛ نبود موقعیت مکانی آنها یعنی کشور لهستان در استیم هم مانع بزرگی جهت شروع این فرآیند بود. در نتیجه زمان بیشتری به این تیم داده شد تا موارد دیگری مانند اضافه کردن یک کاتانا که با آن می توانید گلوله ها را از بین ببرید هم به بازی اضافه شود. کمپین جمع آوری کمک های مالی سوپرهات در اولین روز به هدف مالی تیم دست یافت و به تیم Superhot اجازه داد تا اهداف دیگری از جمله انیمیشن های بهبود یافته و مدهای قابل بازی بیشتر را به بازی اضافه کنند.

یکی از برنامه نویسان تیم معتقد است که موفقیت جمع آوری کمک های مالی آنها تا حدی به دلیل در دسترس بودن نسخه مبتنی بر مرورگر بازی بود که به سرمایه گذاران بالقوه اجازه می داد تا مفهوم بازی را به صورت کامل درک کنند. این کمپین با بیش از 230 هزار دلار بودجه به پایان رسید. یعنی تیم ساخت بازی می توانست حتی حالت New Game Plus را نیز به بازی Superhot اضافه کند. کلیف بلیزینسکی، خالق مشهور Gears Of War هم طی وعده خود در این کمپین، یکی از مراحل این بازی را توسعه داده و در طول فرآیند ساخت کامل بازی به عنوان مشاور به تیم سازنده کمک رساند.

بازی Superhot

سبک هنری خاص بازی Superhot – خلاصه و مفید

به گفته مارکین سورما Marcin Surma کارگردان هنری بازی، سبک هنری Superhot از نظر طراحی، مینیمال است. این طراحی از سه رنگ اصلی استفاده می کند: سفید برای محیط، سیاه برای اشیایی که بازیکن می تواند با آنها تعامل داشته باشد و قرمز برای دشمنان. این انتخاب در طول ساخت نمایش اولیه و در همان چالش هفت روزه شکل گرفت و به تیم اجازه داد تا روی جنبه های گیم پلی تمرکز کند. سورما که نتوانسته بود در این چالش شرکت کند، پس از تصمیم تیم برای گسترش بازی به تیم اضافه شده و این سبک را حفظ کرد. زیرا این طراحی برای بازیکن روشن می‌کند که باید روی چه چیزی تمرکز کرده و حواس‌ پرتی‌ها ی رایج بازی های مشابه را حذف می کرد. ایوانیکی هم نظر مشابهی دارد و معتقد است انتخاب چنین طراحی محیطی، باعث می‌شود که هر قسمتی از بازی بلافاصله برای بازیکن «خوانا» شود تا استراتژی خود را برنامه‌ریزی کند. البته بطور همزمان ، جزئیاتی کافی هم ارائه می‌دهد تا بازیکن جنبه‌های دیگر دنیای بازی را تصور کند.

بازی Superhot

جوایز و افتخارات

این بازی از نظر موضوعی با فرنچایز سینمایی The Matrix و سری بازی‌های ویدیویی Max Payne مقایسه شده است. پس از انتشار، میانگین نمرات 84 در وب سایت متاکریتیک برای این اثر ثبت شد که نشانگر بازخوردهای اکثراً مطلوب نسبت به آن می باشد. کایل اورلند از Ars Technica بر این باور بود که بازی برای حالت کمپین خود “زمان اجرای کوتاه اما شیرین” دارد. این در حالیست که محتوای اضافی زیادی از طریق چالش و حالت های بازی بی پایان برای جذاب نگه داشتن بازی در دسترس است. کریستین دونلان از Eurogamer هم گیم پلی و هم روایت بازی را تحسین نموده و معتقد بود که این دو پارامتر به خوبی با یکدیگر کار می کنند. کریس پلانت از رسانه The Verge اظهار داشت که گیم‌پلی و انتخاب‌های طراحی آن، Superhot را به “اثری با اصالت در ژانری که از اصالت محروم شده” تبدیل می کند.

Superhot به عنوان یک جایزه افتخاری برای جایزه Nuovo برای جوایز  در جشنواره بازی های مستقل 2014 ، بازی Superhot توانست جایزه ای افتخاری کسب کند. این عنوان در سال 2016 و زمان انتشار هم توانست برای جوایز متعددی نامزد شده و طراحی متفاوت گیم پلی خود را به رخ جهانیان بکشد. طبق گزارش شرکت تحلیلی Superdata، در سال 2017، نسخه فرعی واقعیت مجازی این اثر پردرآمدترین بازی VR برای رایانه‌های شخصی و سومین بازی پر درآمد کنسول ها بود که به ترتیب 2.56 میلیون دلار و 1.06 میلیون دلار درآمد داشت. نسخه واقعیت مجازی Superhot نامزدی «بهترین بازی VR» در جوایز گولدن جوی استیک و The Game Awards 2017 تجربه کرد که برای تیم گوچک آن بسیار ارزشمند است. اما این پایان کار نبود و در جوایز بهترین های وب سایت معتبر IGN جایزه “بهترین تجربه واقعیت مجازی” به این عنوان رسید.


پلی استیشن در ماه اکتبر سال 2022 یکی از بهترین عناوین شوتر دهه اخیر را به صورت رایگان به کاربرانش هدیه می دهد. اثری با اصالت در ژانری بدون نوآوری، اثری با ادغام عالی چند المان مختلف و تجربه ای صد البته ارزشمند که برای مدت ها در ذهنتان خواهد ماند.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*