نگاهی به بازسازی The Last Of Us Part I: جدیدترین ساخته ناتی داگ
چیزی تا عرضه بازسازی کامل بازی The Last Of Us Part I باقی نمانده است. در این مقاله نگاهی داریم به انیمیشن ها، مبارزات و تمام تغییراتی که این بازی نسبت به نسخه اصلی خواهد داشت.
استودیو زبردست ناتی داگ “Naughty Dog” آخرین فن آوری، تجربیات غنی و فلسفه تکامل یافته گیم پلی خود را برای ساخت نسخه تمام و کمال از بازی The Last Of Us Part I به کار بسته است. پس چرا برای عرضه این بازی هیجان زده نباشیم؟
در سال 2013، ناتی داگ در یک بازی کاملا یونیک و منحصربفرد، نمایشی از شخصیت های انسانی در دنیای پساآخرالزمانی امریکا را به نمایش گذاشت. ما همراه با جوئل و الی، سفری خطرناک را طی کردیم. سفری که اتفاقات بزرگ وصحنه های پر تنش آن هنوز از خاطرمان نرفته است. سفری حماسی و البته احساسی که در مدیوم بازی ها نظیر نداشت. همراهی با دو شخصیتی که ما هم مانند آن دو، با هر اتفاق داخل بازی بیشتر بهم وابسته شدیم.
شگفتی ناتی داگ فقط در بخش داستان سرایی The Last Of Us (نسخه اصلی سال 2013 ) خلاصه نمیشد. نزدیک به 10 سال از انتشار اثر می گذرد و هنوز انیمیشن ها، هوش مصنوعی و رفتار شخصیت های همراه در بازی تازگی دارند. اثری که انگار غبار پیشرفت تکنولوژی برایش معنا ندارد. صد البته که در همان زمان هم ناتی داگ استودیویی کاملا با تجربه و خبره محسوب میشد. ساخت سه بازی آنچارتد بود که به این استودیو توانایی و جرئت اثری همانند The Last Of Us را می داد.
حال اما 10 سال از آن زمان می گذرد و ناتی داگ دستاوردهای فنی و دانش بیشتری را کسب کرده است. این دستاوردهای فنی بود (که نمونه آن را در نسخه دوم از این فرنچایز مشاهده کردیم) که بهمراه فناوری کنسول پلیاستیشن 5، ناتی داگ را برای بازسازی کامل نسخه اول این فرنچایز وسوسه کرد. البته هدف این بازسازی جدید و کامل، احترام به خاطرات ما از نسخه اصلی پلی استیشن 3 این اثر خواهد بود. تمامی سکانس های سینمایی، محیط ها، شخصیت های همراه و هسته گیم پلی بازسازی کامل The Last Of Us Part I همانند نسخه اصلی سال 2013 خواهد بود.
پس چه چیزی بازسازی The Last Of Us Part I را از ریمستر پلی استیشن 4 که قبل از این عرضه شده بود متمایز می کند؟
بهترین نسخه برای تجربه اولین بار The Last Of Us و ورود به داستان این فرنچایز کدام است؟
پاسخ به این سوالات، همانند چیدن تکه های یک پازل کنار هم است. پس تا انتهای این مقاله از جیجوگیم همراهمان باشید.
ویدیو مرتبط: مقایسه گرافیکی نسخه اصلی و ریمیک بازی The Last Of Us Part I
تفاوت های فنی و بصری نسخه ریمستر و ریمیک بازی The Last Of Us
شان اسکیج Shaun Escayg انیماتور ارشد نسخه اصلی و کارگردان خلاق نسخه بازسازی بازی، در مورد این اثر می گوید:
« از نظر من، چیزی که نسخه ریمستر را از ریمیک یا بازسازی کامل جدا می کند، پیشرفت های فنی و گرافیکی آن است. محیط ها، گرافیک و کارگردانی هنری و … در کنار سخت افزار به روز تر، حالا بهتر نمایش داده می شود. در نسخه ریمیک ما همه چیز را، از دید هنری و نورپردازی گرفته تا طراحی شخصیت ها، کاملاً باز طراحی کردیم. تمامی آموخته های ما در یک دهه گذشته، به ما در بازطراحی این اثر کمک کرد. بطوریکه همچنان به نسخه اصلی وفادار باقی بماند.»
اسکیج به این موضوع اشاره می کند که حالا به کمک سخت افزار جدید، شاهد محیطی پویا تر و سر زنده خواهیم بود. نور خورشید به زیبایی از لابه لای شاخه ها عبور می کند. در سطح خیابان ها و مکان هایی که آب جمع شده، شاهد خزه هایی طبیعی هستیم. بوته های وحشی، حالا میزبان حشرات طبیعی هستند که به محض وارد شدن بازیکن، به پرواز در می آیند. وسایل نقیله و خودروها طبیعی تر شده اند، بطوریکه زیر وزن شما تکان می خورند. همچنین اگر در مبارزات پشت آنها پناه بگیرید، شاهد شکسته شدن شیشه ها و تأثیرات مبارزه بر آنها خواهید بود.
این موارد و بسیاری تغییر ریز و درشت دیگر، حالا به هرچه طبیعی تر شدن دنیای مخوف بازی کمک می کنند.
مقاله مرتبط: چطور در پلی استیشن 5 مدت زمان انجام هر بازی را ببینیم؟
باز طراحی صداگذاری ها و سیستم جدید مبارزات بازسازی The Last Of Us Part I
سیستم مبارزات بازی اول بر روی این اصل استوار بود که برای هر بازیکنی تجربه ای خاص به همراه داشته باشد. تجربه ای که تا جای ممکن شبیه به تجربه بازیکن دیگری از مبارزات نباشد. حالا و به لطف تکنولوژی پلی استیشن 5، این مبارزات طبیعی تر و منحصر به فرد تر هم شده اند. جان بلومی ” John Bellomy “ برنامه نویس ارشد نسخه ریمیک این بازی در این مورد می گوید:
“نسخه اصلی این بازی مبارزات خوبی داشت اما به دلیل سخت افزار محدود تر پلی استیشن 3 ، بسیاری از بخش های آن برای اجرا شدن به شیوه ای خاص کد نویسی شده بودند. برای نمونه جستجوی دشمنان در محیط، از موارد این کد نویسی ها هستند. محدودیتهای سختافزاری اجازه نمی داد تا دشمنان و همراهان شما بتوانند محیط را تجزیه و تحلیل کنند و مطابق با آن سازگار شوند.”
جان بلومی در ادامه ذکر می کند که پلی استیشن 5 قدرت لازم را برای کنار گذاشتن این محدودیت ها ارائه می کند. یکی از دلایل باز طراحی شدن بازی همین دلیل بوده است. جایی که تجزیه و تحلیل مسیریابی و کاوش دشمنان، بسیار پیشرفته تر از قبل شده است. بنابراین مواردی مانند پنهان کاری یا کمین در موقعیت های خطرناک بیشتر و طبیعی تر شده اند. این موارد در نهایت بازی را برای بازیکنان جذاب تر می کنند. مبارزاتی که درصد تکرار یا شباهت آن با تجربه بازیکنی دیگر بسیار کم است.
این تمام ماجرا نیست و محدودیت دیگری با نام تعداد هوش مصنوعی دشمن فعال در یک موقعیت خاص نیز برطرف شده است. کریستین ولوند ” Christian Wohlwend “ طراح ارشد مبارزات بازی در این خصوص توضیح می دهد:
یکی از مهمترین محدودیتهای PS3 و نسخه اصلی بازی، محدودیت هشت NPC است. راهکار ناتی داگ در آن زمان برای دور زدن این معضل، فعال و غیر فعال کردن توجه NPC ها بطور مداوم بود. اما حالا و در PS5 این مشکل دیگر معنا ندارد. همچنین با استفاده از ابزارهای توسعه جدیدی که در The Last of Us Part II بکار برده می شدند، توانستیم سیستم مبارزات نزدیک را متحول کنیم. این بخش از مبارزات حالا انعطاف پذیر تر و طبیعی تر شده اند. همچنین بهبود و جلوگیری از باگ های ناخواسته هم در زمان توسعه بسیار راحت تر شده اند.
همچنین باید ذکر کرد که ریمیک The Last of Us Part I از تکنولوژی هپتیک فیدبک برای بازخورد محیطی که در آن قدم می زنید استفاه خواهد کرد. اتفاقی که در کنار تریگر های تطبیق پذیر، تجربه ای کاملا واقع گرایانه را منتقل می کنند.
مقاله مرتبط: اولین نگاه به دوال سنس اج – کنترلر حرفه ای و قابل تنظیم پلی استیشن 5
صدای سه بعدی، یکی دیگر از فناوری هایی است که در این نسخه ریمیک گنجانده خواهد شد. نیل اوچیتل “Neil Uchitel” کارگردان صوتی این این بازی توضیح می دهد:
صدای سه بعدی به صورت محدود در PS4 شروع شده بود. اما حالا در PS5، سونی موتور Tempest Engine را ایجاد کرد که فوق العاده ست. موتوری برای پردازش و گرفتن هر صدایی که ممکن است در محیط بازی به وجود آید. سپس این موتور با ترفند هایی پیچیده این اصوات را رندر کرده و به گونهای استفاده می کند که بعد و مسافت طبیعی تری در دنیای بازی به آن بدهد. بنابراین شما احساس می کنید که در محیطی وسیع تر در حال حرکت هستید.
یکی از مهم ترین ویژگی هایی که با صدای سه بعدی اضافه شد، اطلاعات دقیق از ارتفاع صدا در بازی است. بدین معنی که اگر صدایی در بالای سر شما ایجاد شود، به طور کامل آن صدا را روی سر خود حس کرده و همانند دنیای واقعی نگاهتان را به سمت بالا خواهید چرخاند. فارغ از همهمه مبارزات، صدای سه بعدی حتی گاهی در آرامش هم معجزه خود را نشان خواهد داد. بطور مثال زمانی که در محیطی آرام به همراه “الی” قدم می زنید و در حین گفتگو صدای خش خش برگ ها، آواز پرندگان و … از تمام اطراف به گوش می رسد.
مقاله مرتبط: بهترین بازی های مستقل پلی استیشن 5
طبیعی تر شدن انیمیشن ها در بازسازی The Last Of Us Part I
انیمیشن های بازسازی شده The Last of Us Part I آخرین قطعه ای است که پازل پاسخ به سوالات را کامل می کند. بطور مثال در زمان بحث و مجادله الی و جوئل، قطره اشکی بر گونه “الی” می لغزد. یا پوست صورت کاراکتر در زمان عصبانیت و احساسات برافروخته می شود. اریک پانگیلینان “Erick Pangilinan”، کارگردان هنری بازی عنوان می کند که همه این پیشرفتهای انیمیشن در نهایت به قوی تر و احساس تر شدن صحنه ها منجر می شود. چون بازیکنان با واکنش های طبیعی و باورپذیرتری مواجه می شوند.
“اکنون فناوری پیشرفته تری در اختیار داریم که به ما این امکان را می دهد تا چند ضلعی های بیشتری در شخصیت ها و محیط های خود قرار دهیم. همچنین با جزیات بیشتری که در دوردست ها نظیر کوه ها و ساختمان ها اضافه شده، توانستیم عمق بیشتری به دنیای نسخه ریمیک اضافه کنیم که این کار با پردازنده گرافیکی PS3 امکان پذیر نبود.”
فناوری های در اختیار و پیشرفت طراحی محیط در تیم ناتی داگ منجر به جزییات خیره کننده در این اثر شده است. جزییاتی که از قوای لامسه (با کنترلر دوال سنس) تا بینایی را در بر می گیرد. به لطف این فناوری ها، اکنون داستان بازی احساسی تر و تجربه گیم پلی آن فراگیرتر خواهد بود.ناتی داگ با تعهد خود به نسخه اصلی و عدم تغییر نکات شاخص داستانی اثر، بازسازی The Last Of Us Part I را تبدیل به بهترین نقطه شروع ممکن برای تجربه این مجموعه کرده است.
نسخه ریمیک بازی The Last Of Us Part I در تاریخ 11 شهریورماه 1401 بر روی پلی استیشن 5 منتشر خواهد شد.
منبع: Playstation Blog