چگونه بازی رزیدنت اویل 2 توانست ژانر ترسناک را احیا کند؟


حامد کفشگیری 16 دی 1401 9 دقیقه مطالعه
چگونه بازی رزیدنت اویل 2 توانست ژانر ترسناک را احیا کند؟

چگونه بازی رزیدنت اویل 2 توانست ژانر ترسناک بقا را که دیگر خریداری نداشت، دوباره مورد توجه بازیسازان قرار دهد؟

سال 2019 بود که ژانر ترسناک بقا (Survival Horror) میزبان بازسازی یکی از بهترین بازی هایش بود. رزیدنت ایول 2 آن سال منتشر شد و در حالی که هیچکس انتظارش را نداشت، علاوه بر جلب نظر بازیکنان و منتقدین، فروش بالایی را هم تجربه کرد. در وصف موفقیت این بازی همین بس که پیش از آن با انتشار هر بازی در سبک ترسناک، حتی در صورت موفقیت در ارائه کیفیت، به سرعت با کاهش فروش مواجه میشد. اما چگونه بازی رزیدنت اویل 2 توانست ژانر ترسناک را دوباره احیا کرده و به فروش این ژانر کمک کند؟

چگونه بازی رزیدنت اویل 2 پس از 4 سال هنوز مورد توجه است؟

بررسی تأثیر برخی بازی‌ها، زمانی که برای مدتی از انتشار فاصله می گیرند، کمی آسان‌تر است. زیرا پس از خوابیدن هایپ (همان شور و اشتیاق طرفداران) اولیه، می توان تمام جوانب یک اثر را با دقت بیشتری مورد کاوش قرار داد.در خصوص بازسازی Resident Evil 2 باید گفت هرچه از سال 2019 دورتر می‌شویم، به وضوح بر تعداد عناوین ترسناک بقا افزوده می شود. این بازی تاثیرگذارتر از آنچه در ابتدا تصور می شد برای صنعت بازی ها بود. تقریباً چهار سال از زمان انتشار بازی سپری می شود و حالا رزیدنت ایول 2 با بیش از 10 میلیون نسخه‌ی فروخته شده در سراسر جهان، یکی از موفق ترین های مجموعه رزیدنت ایول است.

صد البته که میزان فروش یک بازی، موفقیت عظیمی محسوب می شود. اما در مطلب با سود کپکام به عنوان ناشر مجموعه کاری ندارم. منظورم موفقیت رسانه ای این محصول است که توسط بسیاری مورد توجه قرار گرفت. برخی از بازیسازان پس از عرضه این بازسازی، قدم‌هایی را به امید تکرار موفقیت آن برداشته‌اند. حتی از ژانر های مختلف هم سعی در کپی برداری المان های کوچکی از این بازی داشته اما مسلما تنها یک ژانر سود بالایی از انتشار رزیدنت ایول 2 برد و آن ژانر وحشت بود.

چگونه بازی رزیدنت اویل 2 و آدا وانگ

تأثیر بازسازی رزیدنت اویل 2 بر ژانر وحشت

شاید کمی احمقانه به نظر برسد که بخواهیم تنها رزیدنت ایول 2 را مسبب در تعدد بالای بازی های ترسناک چند وقت اخیر بدانیم. مسلماً آثار دیگری (بخوانید رزیدنت ایول 7) هم در این ژانر باعث رونق گرفتن بازار بازی های آن شده باشند. حتما همینطور بوده و در این مطلب، بازسازی رزیدنت اویل 2 به عنوان گل سرسبد این آثار مورد صحبت است.

حتی یک نگاه گذرا به این بازی مشخص خواهد کرد که چقدر صنعت بازی توسط موفقیت عظیم Resident Evil 2 (و سایر نسخه های رزیدنت ایول) تشویق شده است. تا همین چند وقت پیش، بیشتر توسعه‌دهندگان و ناشران به شدت معتقد بودند که دیگر بازاری برای بازی‌های ترسناک وجود ندارد. (همانطور که مرگ بازی های تک نفره داستانی را نزدیک می دانستند) بازی‌های ترسناک AAA در مقیاس بزرگ و با بودجه بالا هرگز نمی‌توانند به اندازه‌ای بفروشند که سود قابل قبولی داشته باشند. به همین دلیل برای چند سال، این ژانر سابقاً پرطرفدار مرده و مدفون بود. اما اکنون، اوضاع کاملاً متفاوت است.

به طور مشابه، دسته خاص دیگری که پس از بازسازی رزیدنت ایول 2، بسیار محبوب شده، ساخت ریمیک (همان بازسازی) است. گرچه ریمسترها از قدیم هم وجود داشتند، اما نوعی که رزیدنت ایول 2 ارائه کرد (با وفاداری کامل به نسخه اصلی) و کیفیت بالای بازی، بیش از پیش به باور سودآور بودن این آثار انجامید. به شخصه لذت می برم از اینکه چشم توسعه دهندگان و ناشرین به روی احیای آی‌پی‌های قدیمی باز شده است. عناوینی خاطره انگیز که با امکان بازسازی و تجربه خیال انگیز مجدد حسی وصف نشدنی به بازیکن می دهد.

چگونه بازی رزیدنت اویل 2

ظهور تب بازسازی آثار ترسناک

اتفاقاً تعداد زیادی از این بازسازی‌ها و ریبوت‌ها بازی‌های ترسناک هستند. اینجاست که متوجه می شویم، چگونه بازی رزیدنت اویل 2 بر صنعت بازی تأثیرگذاری داشته است. طرفداران ژانر ترسناک بقا از همین حالا تا پایان سال 2023 هیچ کمبودی از عدم وجود بازی جهت تجربه نخواهد داشت.

بازسازی بازی Dead Space

بازسازی بازی Dead Space را در نظر بگیرید. فرنچایزی که صادقانه بگوییم، مرده بود. هیچ امیدی برای دیدن دوباره‌ی راهروهای ترسناک این بازی وجود نداشت. مخصوصاً به این دلیل که شرکت الکترونیک آرتز (EA) مالک آن است. اما بازسازی رزیدنت ایول 2 توانست حتی توجه شرکتی مثل EA را هم جلب کند. (البته موفقیت بازی Star Wars Jedi: Fallen Order که تنها بخش تک‌نفره داشت هم عامل مهمی بود) اما اکنون چیزی تا انتشار بازسازی نسخه‌ی اولیه از Dead Space فاصله نداریم و امیدواریم دوباره احیا شود. اثری که در زمان ساخت سعی در ارائه تجربه‌ای همانند یکی از آثار رزیدنت ایول را داشت، حالا دوباره با امید موفقیتی نظیر یک بازسازی از عناوین این مجموعه، در حال ریمیک شدن است.

ساخت چندین عنوان از مجموعه سایلنت هیل

از فرنچایز سایلنت هیل بگویم که حتی وضعیت بدتری نسبت به Dead Space داشت. نه تنها سال‌ها از زمانی که یک بازی از این مجموعه منتشر شده می گذرد (و البته چندین سال از انتشار یک نسخه خوب!)؛ بلکه مدت زیادی هم از خروج کونامی از فضای بازی های AAA می‌گذرد. حالا که ثابت شده میل زیادی برای بازی های ترسناک جدید و خوش ساخت وجود دارد، مسلماً کونامی هم به عنوان یکی از رقیبان ژاپنی کپکام نمی خواهد در بازار بازی های ترسناک عقب بیافتد. (همانطور که در زمان ساخت اولین نسخه هم کونامی با همین نیست وارد ژانر ترسناک بقا شد) کونامی حالا می داند که بازسازی ها جواب پس داده اند و به همین دلیل اقدام به بازسازی سایلنت هیل 2 کرده است. خیلی جالب است که بدانید این بازی هم همانند بازسازی رزیدنت ایول 2، دوربین ثابت نسخه اصلی را به دوربین سوم شخص روی شانه تبدیل می کند.

چگونه بازی رزیدنت اویل 2 و باقی نسخه ها دنیای ترسناک را تغییر دادند

بازسازی های دیگری که وام دار رزیدنت ایول 2 هستند

یکی دیگر از فرانچایزهای ترسناک بقا (که از پیشگامان سبک محسوب می شود) هم در حال برخاستن از خواب زمستانی ست. این عنوان چیزی نیست جز تنها در تاریکی (Alone in the Dark) که توسط THQ Nordic دوباره به رالی بازی های این سبک بازخواهد گشت.

سپس نوبت به بازی The Callisto Protocol می رسد که گرچه یک بازسازی رسمی نیست، اما همه می دانیم که پشت ماسک بازی جدید، همان Dead Space مخفی شده است. ریمستر (و نه یک ریمیک) از بازی آلن ویک که گرچه کسی انتظارش را نداشت، اما استودیو رمدی به دلیل خاصی آن را توسعه داد. دلیلی محکم که همان ساخت و انتشار بازی Alan Wake 2 در آینده ای نزدیک است. همچنین، طبق گزارش‌های اخیر، استودیو Grasshopper Manufacture بعنوان توسعه‌دهنده No More Heroes، در حال کار بر روی یک بازی جدید ترسناک بقا از مجموعه Alien است. ظاهراً این بازی بطور کامل از رزیدنت ایول 2 الهام گرفته است.

تمام این موارد را کنار بازی های منتشر شده و نشده از خود مجموعه رزیدنت ایول (نظیر ریمیک رزیدنت ایول 4) بگذارید. حالا دیگر واضح و مبرهن است که چگونه بازی رزیدنت اویل 2 توانسته نگاه صنعت بازی سازی را به ژانر ترسناک عوض کند.

چگونه بازی رزیدنت اویل 2

تحول دوباره ژانر ترسناک توسط یک رزیدنت ایول

آیا درست است که بگوییم اگر بازسازی رزیدنت ایول 2 نبود، هیچ کدام از این بازی ها وجود نداشتند؟ بدیهی است که نه. دلایل بسیار دیگری هم مزید بر علت بوده اند. اما هیچ دلیلی مهم تر از حضور رزیدنت ایول ها نیست.

در ژانر ترسناک بقا، همیشه کپکام چراغ دارو راهنمای مسیر حرکت بوده است. همانطور که سال های پایانی قرن پیش، با ظهور بازی های رزیدنت ایول، تمایل به ساخت بازی های ترسناک را بیشتر کرد. همانطور که با افت مجموعه در نسخه های پنجم و ششم، ژانر را به نابودی کشاند. و  حالا پس از 10 سال با انتشار بازسازی رزیدنت ایول 4 و نسخه های اصلی نظیر رزیدنت ایول 7 و 8 دوباره به مجبوبیت این ژانر کمک کرد.

بارها در مورد انقلاب سبک دوربین پس از انتشار نسخه اصلی رزیدنت ایول 4 صحبت شده است. همه می دانیم دوربین روی شانه (که تقریبا در همه بازی های سوم شخص استفاده می شود) به برکت وجود این بازی بوجود آمد. حالا به انتظار انتشار بازسازی رزیدنت ایول 4، روزها را می شمارم. شاید که انقلابی دیگر در این ژانر به وقوع بپیوندد.

منبع: Gamingbolt

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*