آیا بازی IGI Origins می تواند به یک شوتر ایده آل تبدیل شود؟
آیا بازی شوتر IGI Origins می تواند تبدیل به دنبالهای شایسته برای این سری باشد یا تبدیل به تلاشی نافرجام خواهد شد؟
بازی های شوتر اول شخص در ابتدای دهه 90 (و با عرضه Doom) مورد توجه قرار گرفتند. از آن زمان، به سرعت زیر ژانرهای مختلفی برای این سبک به وجود آمد. زیرژانرهای محبوبی مانند شوترهای نظامی به سرعت طرفداران زیادی پیدا کردند. در حالیکه زیر ژانر دیگری با نام شوتر تاکتیکی “Tactical Shooter” هم آرام آرام، مخاطبان خاص خود را جذب می کردند. یکی از بازیهایی که در دسته دوم قرار گرفته و اتفاقاً در محبوبیت این زیر ژانر در کشورمان نقش مهمی داشت، چیزی نیست جز Project I.G.I که طرفداران پر و پا قرصی دارد. نسخه اول در سال 2000 و نسخه دوم در سال 2003، از بازی های فراموش نشدنی بچه ها دهه 60 (از جمله خودم) هستند. پس از این نسخه ها، مجموعه IGI به خواب زمستانی فرو رفت و حالا، 18 سال پس از آن دوران، از خواب بیدار شده است.
ویدیو مرتبط: اولین تریلر گیم پلی بازی IGI Origins
توسعه نسخه سوم IGI با نام Origins یا ریشه ها در سال 2019 معرفی شد. اثری که در ابتدا استودیو Toadman Interactive وظیفه توسعه و Antimatter Games وظیفه انتشار آن را بر عهده داشتند. اما در ادامه توسعه این اثر هم به Antimatter Games سپرده شد تا ناشر و سازنده این بازی، یکی باشد.
داستان I.G.I. Origins در دوران جنگ سرد دهه 1980 روایت شده و بازیکن، نقش یک مأمور به نام Regent از سازمان دولتی فوق سری MI6 را برعهده دارد. طبق روال اکثر داستانهای مشابه، کشورهای درگیر در آستانهی جنگی تمام عیار هستند و وظیفه شما این است که به هر قیمتی از وقوع آن جلوگیری کنید. نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کنم، این است که این بازی یک پیش درآمد برای بازی اصلی I.G.I است. بنابراین نسخه جدید می تواند به نقطه شروع بسیار خوبی برای تازه واردان این فرنچایز تبدیل شود.
تلاش برای احیا یک زیر ژانر قدیمی و خاص در دنیای متفاوت امروزی
یکی از ایراداتی که به نسخه های قدیمی وارد بود، به ساختار روایی آنان بازمیگردد. جایی که داستان اصلی به واسطه طرح و سناریوها عملیاتی پر جزییات، در حاشیه قرار می گرفت. اگر این نسخه بخواهد کاملا به نسخه های اصلی (با وجود ذکر “ریشه ها” در نام اثر) وفادار باشد، مطمئناً از گزند انتقادهای اینچنین در امان نخواهد بود. این موضوع با پیشرفت داستان گویی بازیها در سال های اخیر، بیشتر به چشم خواهد آمد. در نتیجه تنها راه گریز برای این اثر، منحرف شدن از فرمول اصلی و تلاش به تمرکز بر روی شخصیت ها (به جای توطئهها و جزئیات ریز عملیات) خواهد بود.
البته میتوان با اطمینان گفت که خواسته اکثر طرفداران، حفظ چارچوب گیم پلی این سری است. طبق وعده استودیو سازنده، I.G.I. Origins بسیار شبیه به بازی های قبلی خود خواهد بود. گیمپلی این بازی همانند قبل، به پیدا کردن راهی از میان نگهبانان و دشمنان به سمت اهداف اختصاص دارد. بازیکنان میتوانند آزادانه تمام مأموریتها را به روش مورد علاقه خود به پایان برسانند. در این راه همه چیز از اسلحههای مرگبار گرفته تا امکان مخفی کاری در این بازی فراهم است.
شبیه سازی واقعی، کلید موفقیت بازی شوتر IGI Origins :
بازیهای اصلی از نظر سختی بسیار بیرحمانه بودند. اگر بدون برنامهریزی قبلی به دل دشمن میزدید، بلافاصله مرگ را جلوی چشمان خود میدیدید. به احتمال زیاد، Origins همان سطح دشواری را حفظ خواهد کرد. Regent یک مامور بسیار ماهر است که به سلاح های متنوع و زیادی دسترسی دارد. علاوه بر چاقوی معروف، یک تپانچه، یک MP5 SMG، اسلحه تک تیرانداز و بسیاری از سلاح های دیگر در این بازی پیدا میشود. هر سلاحی، مزایا و معایب خاص خودش را دارد. اسلحه MP5 ممکن است به یک صدا خفه کن مجهز باشد و این وسیله از آسیب رسانی آن به طور قابل توجهی می کاهد. در حالیکه امکان دارد سلاح دیگری، آسیب رسانی بیشتری داشته باشد اما صدای بلندتری هم تولید کند. بدین ترتیب، بازیکنان باید هوشمندانه سلاح های خود را برای کار مورد نظر انتخاب کنند.
در بازی های I.G.I. و I.G.I. 2 سطوح وسیعی متشکل از فضای داخلی و فضاهای باز وجود داشتند که این خاصیت در بازی جدید هم حاضر خواهد بود. تریلر بازی Origins، پایگاههای نظامی عظیمی را به نمایش میگذارد. همچنین در این تریلر دیدیم که بازیکن از چند نقطه مختلف امکان ورود به این پایگاه ها را دارند که نکته هیجان انگیزی است. این موضوع ارزش تجربه دوباره بازی را هم بالاتر میبرد.
یکی از عناصر کلیدی بازی های ژانر مخفی کاری، لول دیزاین هوشمندانه ست. خوشبختانه به نظر میرسد که استودیو Antimatter ، درک خوبی از این پارامتر دارد. البته، هنوز بازی منتشر نشده که بتوانیم در مورد این موضوع مطمئن باشیم، اما نمایش آن بسیار امیدوارکننده بود.
جلوه های بصری بازی IGI Origins چگونه است؟
غیرمنصفانه است اگر در این مطلب صحبتی از جلوه های بصری این بازی نداشته باشیم. I.G.I. Origins یک بازی کاملاً پر زرق و برق به نظر می رسد و کیفیت بالای تصاویر این اثر قابل تحسیناند. استودیو Antimatter Games از موتور گرافیکی آنریل انجین 5 (Unreal Engine 5) در ساخت بازی استفاده می کند. بافت ها در I.G.I. Origins با کیفیت بوده و در کنار نورپردازی عالی و مناسب هر موقعیت، حسی واقعی به مخاطب ارائه می کند.
تمام این موارد را در کنار اجرا شدن بر روی سخت افزار نسل قبل قرار دهید تا متوجه حجم تلاش تیم سازنده شوید. طبق تأیید سازنده این بازی بر روی PS4 ، ایکس باکس وان و پی سی عرضه می شود. به احتمال زیاد در آینده نسخه نسل جدید این بازی هم معرفی خواهد شد.
در پایان و بطور خلاصه باید گفت که طرفداران با توجه به نمایش این بازی، امید زیادی به آن دارند. به نظر میرسد که AntiMatter Games درک خوبی از آنچه که بازیهای اصلی را معروف کرده بود، دارد. امیدواریم بازی شوتر IGI Origins یا ریشه ها بتواند بازگشتی شایسته برای این سری محبوب باشد. این روزها جالی خالی شوترهای مخفی کاری در سبک sandbox بشدت احساس می شود. پس بازی I.G.I. Origins می تواند از این موقعیت به نفع خود استفاده کرده و انتشاری بسیار بزرگتر از آنچه پیش بینی میشود را تجربه کند.
منبع: Gamingbolt