بازی Horizon Zero Dawn نیازی به ریمستر ندارد


حامد کفشگیری 20 مهر 1401 6 دقیقه مطالعه
بازی Horizon Zero Dawn نیازی به ریمستر ندارد

بازی Horizon Zero Dawn تنها پنج سال پس از عرضه در لیست عناوین در حال ریمستر شدن قرار گرفته است. اتفاقی که جز سونی، کسی دلیل آن را نمی داند.


تقریبا 10 روز پیش بود که طی گزارشی، مشخص شد که سونی در حال ساخت ریمستر Horizon Zero Dawn است. همچنین یک بازی چند نفره از این فرنچایز محبوب هم مراحل توسعه را طی می کند. این خبر که در ابتدا شبیه به یک شوخی به نظر می رسید، طی این مدت توسط منابع متعددی تأیید شده است.

دلیل اصلی با اعتبار شدن این شایعه، همزمانی تولید مجموعه تلویزیونی Horizon Zero Dawn شبکه نتفلیکس با ساخت این ریمستر است. اگر با دقت به اتفاقات اخیر بنگریم، ساخت ریمستر این بازی بیشتر به واقعیت نزدیک می شود. فیلم سینمایی آنچارتد Uncharted همزمان با عرضه کالکشن Legacy Of Theives ، به روی پرده سینماها آمد. عرضه ریمیک The Last Of Us Part I بر روی پلی استیشن 5 با انتشار تریلر هیجان انگیز سریال The Last Of Us ساخته HBO ، همراه شد. (که هنوز نسخه پی سی آن منتشر نشده و احتمالا این مورد هم دلیلش چیزی جز بالا نگه داشتن عطش طرفداران نیست). پس احتمالا با توجه به تأیید رسمی ساخت بازی واقعیت مجازی Horizon Call of the Mountain و در دست ساخت بودن سریال آن، استودیو گوریلا گیمز و سونی باید یک ریمستر موفق جهت تشنه نگه داشتن طرفداران عرضه کنند. حتی اگر نسخه جدیدی از مجموعه هم به تازگی منتشر شده باشد.

بازی Horizon Zero Dawn

تابلوی نقاشی Horizon Zero Dawn از استاد گوریلا گیمز

با ریمستر Horizon Zero Dawn چه ارزش هایی به بازی اضافه می شود؟

راستش را بخواهید، در زمان معرفی ریمیک The Last of Us Part 1 حس خوبی به این اثر نداشتم. تجربه ای که سال ها قبل انجام دادم؛ با توجه به تأثیر گذاری بالایش، همچنان در ذهنم تازه به نظر می رسید. اما در زمان انتشار و دیدن کیفیت بسیار بالای آن، نظرم عوض شد. استودیو ناتی داگ کارهای بسیاری (از جمله انیمیشن چهره کاراکترها) برای بالا بردن کیفیت اثر انجام داده بود که تحسین های زیادی را برانگیخت.  با وجود کیفیت بالای نسخه دوم، باید نسخه اول هم برای مخاطب جدید و کم سن و سال، جلوه ای فاخر پیدا می کرد. در مورد Uncharted 4 هم با افزودن اسپین آف این مجموعه، روایت پایان ماجراجویی های نیتن دریک را به خوبی در یک پکیج قرار داد. انتشار این نسخه همچنین دلیل دیگری هم داشت و آن عرضه برای پلتفرم پی سی بود. اتفاقی که ریمستر شدن نسخه 2018 بازی Spider-Man را هم توجیه می کند.

اما ریمستر شدن بازی Horizon Zero Dawn در هیچ کدام از این دلایل جای نمی گیرد. نسخه کامل این بازی (بازی اصلی به همراه بسته الحاقی Frozen Wilds) در اوایل دوران خانه نشینی کرونا، برای تمام دارندگان اکانت پلی استیشن رایگان شد. جدا از این، 2 سال از عرضه این نسخه برای استیم هم می گذرد و اتفاقا فروش خوبی هم داشته است. پس تنها یک دلیل دیگر باقی می ماند و آن هم کیفیت بصری ست.

شخصاً چند ماه پیش برای تجربه بسته الحاقی Frozen Wilds، فرصت تجربه دوباره این بازی نصیبم شد. پنج سال از انتشار این اثر می گذرد و باید اذعان کنم هنوز هم تک تک مناظر بازی خیره کننده هستند. این اثر با کمک موتور بازی سازی Decima ساخته شده که یکی از بهترین های حال حاضر دنیاست. دنیای زیبا با پوشش گیاهی محسور کننده، دشمنان پر جزییات و متنوع و صد البته هوشمند، همگی به بهترین شکل ممکن در Horizon Zero Dawn وجود دارند. جز سرعت بخشیدن به بارگزاری اثر بر روی کنسول نسل جدید، من هیچ دلیل دیگری برای ریمستر شدن آن نمی بینم.

بازی Horizon Zero Dawn

منظره ای زیباتر از این، بر روی سر Tallneck انتظارتان را می کشد!

تجربه ریمستر در قبال چه هزینه ای انجام پذیر است؟

اگر قرار به این باشد که برای داشتن این ریمستر، تنها 10 دلار برای آپدیت نسل جدید آن دریافت کنیم، من ایرادی در این تصمیم نمی دیدم. 10 دلار برای به دست آوردن بافت های باکیفیت تر و سرعت بالاتر بارگزاری هزینه معقولی ست. اما بعید می دانم که سونی به این مبلغ ناچیز بسنده کند. زمانی که برای تجربه ریمستر اسپایدرمن 40 دلار ، برای نسخه پی سی آنچارتد و God Of War 2018 باید 50 دلار و از همه مهمتر جهت تجربه ریمیک The Last of Us باید 70 دلار هزینه پرداخت کنیم، محال است که ریمستر Horizon Zero Dawn با 10 دلار ناقابل به دستمان برسد.

دنیل احمد، تحلیلگر شناخته شده صنعت بازی، گفته جالبی در مورد سونی دارد که با وضعیت این روزهای شرکت کاملا جور است. طبق نظر احمد، در دنیا 3 چیز قطعی وجود دارد: مرگ ، مالیات و ریمستر شدن بازی های چند سال قبل سونی!

البته برای کسانی که جدیدا به خانواده پلی استیشن پیوسته اند، تجربه یک ریمستر با هزینه کمی بیشتر منطقی خواهد بود. تجربه ای که نزدیک تر به نسخه دوم است و لااقل بازیکنان جدید را در دو راهی علاقه به چهره قدیمی یا جدید شخصیت الوی Aloy قرار نمی دهد! رویکرد این روز های سونی جهت افزایش عمر کاتالوگ بازی های پلی استیشن 4، واکنش های دوگانه زیادی را در پی داشته است. تبعیض بین آی پی ها با انتخاب مجموعه های محبوب و بی توجهی به بازی هایی نظیر Sly Cooper یا Bloodborne اصلا حرکت مناسبی نیست.

منبع: Gamesradar

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*