بازی Black Myth: Wukong – دروازه ورود چین به دنیای آثار AAA
بازی Black Myth: Wukong در 2 سال اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده، اما یادمان نرود که این بازی چه اهمیتی برای چینی ها خواهد داشت.
چینی ها برخلاف بازار بسیار بزرگی که دارند، تاکنون حضوری موثر در بازار بازی های بزرگ AAA یا اصطلاحاً بلاک باستری نداشته اند. چندین استودیو برای ساخت بازی های موبایل و حضور در میان سازندگان بازی های مستقل، عمده فعالیت شرکت های چینی بوده است. اما این روند کمی بیشتر از 2 سال پیش و با معرفی بازی Black Myth: Wukong شکسته شد. اثری که به ناگاه چشم جهانیان را به سرزمین اژدها دوخت.
استودیو Game Science و بازی Black Myth: Wukong
استودیو “گیم ساینس Game Science” در سال 2014 توسط بخشی از کارمندان با سابقه صنعت افتتاح شد. پس از چند سال بازار سنجی و اقدامات اولیه، بازی افسانه سیاه ووکانگ یا Black Myth: Wukong، دو سال پیش و بدون هیچ هیاهویی معرفی شد. نمایشی بسیار زیبا که هم گرافیک بصری و هم مبارزات قابل توجهی داشت. به سرعت تمام بازیکنان و اهالی صنعت نسبت به این بازی واکنش نشان دادند. کوری بارلاگ کارگردان مشهور بازی 2018 God Of War و دیوید جفی خالق اصلی فرنچایز خدای جنگ، این اثر را تحسین کردند. ویدیو رونمایی از بازی در کمتر از یک هفته، 2 میلیون بازدید را ثبت کرد و ناگهان تمام دنیا استودیو Game Science را شناخت.
اگر تاکنون موفق به دیدن هیچ کدام از تریلر های این بازی نشده اید، پیشنهاد می کنم حتماً گیم پلی زیر را مشاهده کنید:
استودیویی که تا پیش از این کاملا ناشناخته بود و تنها اثر قابل توجه آنها، بازی Art of War: Red Tides به شمار می رفت. اما حالا با اعلام استخدام برای 15 نفر، با بیش از 10 هزار رزومه کاری مواجه شد. همچنین توسعهدهندگان این بازی اعلام کردند که این عنوان شروعی بر یک سهگانه خواهد بود. سه گانه ای که می تواند تبدیل به مجموعه ای تاریخی برای صنعت بازی های ویدیویی چین شود.
دو سال توسعه مداوم بازی Black Myth: Wukong همراه با اخبار امیدوار کننده
پس از نمایش پر سر و صدای این بازی، تنسنت میزان 5 درصد از سهام این استودیو را خریداری کرد. علاوه بر این سال گذشته بود که گیم ساینس اعلام کرد از انریل انجین 5 برای ساخت بازی استفاده خواهد کرد. این برخلاف اعلام اولیه استفاده از آنریل انجین 4 برای ساخت این بازی بود. اپیک گیمز به عنوان مالک این موتور بازیسازی اعلام کرد برای آشنایی هرچه بیشترگیم ساینس با موتور بازی سازی جدید خود، با آنها همکاری خواهد کرد.همچنین اعلام شد که این بازی دیگر برای پلتفرم های نسل قبل منتشر نمی شود. موضوعی تأسف آور اما قابل پیش بینی که بعد از گذشت 3 سال از نسل نهم (در زمان انتشار بازی) اجتناب ناپذیر است.
تمام این اتفاقات در سال گذشته به چند هفته قبل و نمایشی دوباره از گیم پلی بازی منتهی شد. تریلر گیم پلی جدید و فوق العاده زیبای Black Myth: Wukong تمام نگرانی ها را برطرف کرد. تریلری که حتی کوچکترین شک های باقیمانده نسبت به این اثر را برطرف کرد. حالا پربیراه نیست اگر بگوییم این بازی یکی از موردانتظارترین عناوین سال 2023 خواهد بود.
رمز موفقیت؟ گرافیک، مبارزات نفس گیر، محیط سازی و توجه به جزییات
داستان این بازی برداشتی تاریک و متفاوت از رمان معروف سفر به غرب است. داستان روایتگر ماجراجویی شخصیتی بهنام میمون شاه (Monkey King) یا ووکانگ (Wukong) است. مبارزی که بوسیله عصای خود، وظیفه محافظت از حامل لوح مقدس را در برعهده دارد. همانطور که دیدید Black Myth در حال حاضر از نظر گرافیکی بسیار چشمگیر است. به خصوص برای یک استودیو کوچک بدون تجربه قبلی در تولید عناوین به این بزرگی. هم مدلهای شخصیت و هم محیطها فوقالعاده زنده اند. این موضوع با جلوهها و طراحیهای خیرهکننده بصری در هم آمیخته شده و نتیجه کار چیزیست که دلتان نمی آید از تماشای آن دست بکشید.
هیاهوی اولیه Black Myth یادآور Mortal Shell است. عنوان مستقل دیگری که توسط یک تیم کوچک ساخته و نتایج شگفت انگیزی به دست آورد. نتایج و توجهاتی که همانند یک بازی بزرگ و اصطلاحاً AAA بود. وجه اشتراک دیگر Mortal Shell و افسانه سیاه، سبک مبارزات سخت و مهارت محور آنهاست. گرچه این مبارزات در Black Myth بسیار سریع تر و ظاهرا بی رحمانه تر هستند. همچنین وجود دشمنانی با نوع رفتار و حملات کاملا متفاوت، نوید تجربه ای سرتاسر تازگی و بی تکرار را می دهد. “میمون شاه”، هم از این تنوع بی نصیب نیست. مهارت های متنوعی از توانایی منجمد کردن دشمنان در حالت سکون گرفته تا ایجاد ارتشی از کلون ها، او یک زرادخانه کامل در اختیار دارد!
آیا بازی Black Myth: Wukong موفق به تاریخ سازی خواهد شد؟
هیجان و تبلیغات گسترده پیرامون بازی Black Myth: Wukong احتمالاً منجر به ثبت انتشار نسبتاً تاریخی در کشور چین خواهد شد. توسعه دهندگان چینی (و کمپانی های بزرگی همانند تنسنت) سالهاست که دستان خود را به صنعت بازی آلوده کرده اند. اما بزرگترین موفقیت چینی ها عمدتاً عناوین MMO یا بازیهای موبایلی بوده است. در واقع نمی توان حتی از یک عنوان AAA واقعی ساخته شده توسط چینی ها صحبت کرد. اگر Black Myth بتواند از علاقه ای که به دست آورده به خوبی استفاده کند، ممکن است عصر جدیدی از بازی سازی در چین به راه بیافتد. فرصتی که راه را برای توسعه دهندگان دیگر چینی بازکرده تا بتوانند نگاهی هم به عناوین تک نفره با بودجه بالا بیاندازند. بزرگترین مزیت این بازی ها، نمایش فرهنگ و دیدگاه های هنری کشور، به جهانیان است.
البته با توجه به جمعیت چینی ها در جهان و استفاده از عناصر فرهنگی این کشور در ساخت این بازی، لااقل فروش آن تضمین شده است! شاید شوخی به نظر برسد اما هر اثر هنری در مقیاس بزرگ – فیلم، سریال، موسیقی و بازی – برای کشور چین برنامه ای ویژه دارد. با توجه به ممنوعیت عموم بازی های غربی در کشور چین، تولید یک اثر وطنی با المان های فرهنگی هنری حتما نظر مخاطبان بی شمار چینی را جلب خواهد کرد. اتفاقی که امیدواریم در کشور خودمان و با توجه به افسانه های بیشمار موجود، بیش از این رخ دهد.
حتی اگر این بازی به آن موفقیت بزرگی که تصور می کنیم نرسد، لااقل نشانه هایی از ظهور یک قدرت بازی سازی در چین به ما نشان داده است. سرزمین اژدها، اکنون یک مدعی در میان بازی های AAA دارد و Black Myth: Wukong اولین تلاش این مدعی برای موفقیت است. تلاش های اول گاهی به مقصود نخواهند رسید. اما تجربه ارزشمندی به همراه خواهند داشت.