چرا بازار بازی امریکا شامل افزایش قیمت پلی استیشن 5 نشد؟


حامد کفشگیری 15 شهریور 1401 7 دقیقه مطالعه
چرا بازار بازی امریکا شامل افزایش قیمت پلی استیشن 5 نشد؟

قیمت پلی استیشن 5 برخلاف کنسول های قبلی سونی، بعد از 2 سال افزایش یافت. اما چرا این افزایش قیمت شامل بازار بازی امریکا نشد؟


سه سال پس از عرضه پلی استیشن 3، سونی قیمت محبوب ترین مدل این کنسول را 100 دلار دیگر کاهش داد.این دومین کاهش قیمت کنسول پس از تنها 3 سال بود. در مورد کنسول نسل هشتمی سونی هم این مورد اتفاق افتاد. کنسول پلی استیشن 4 با وجود قیمت کاملا معقول (و پایین تر از ایکس باکس) در زمان عرضه، با گذشت دو سال از عمر خود، رقم 50 دلار کاهش قیمت را تجربه کرد.

اما در حال حاضر و پس از گذشت دو سال از سلطنت پلی استیشن 5، سونی با اعلام رسمی، قیمت این کنسول را افزایش داد. کنسولی که با وجود قیمت قبل، به سختی در بازار پیدا میشد. البته که نسبت به زمان PS3 و PS4 در حال تجربه شرایط و زمانه ای متفاوت هستیم. سیاست گذاری های شرکت ها هم با توجه به همین شرایط بازار تعیین می شوند.


خبر مرتبط: سونی رسما قیمت پلی استیشن ۵ را افزایش داد


اما موضوع وقتی عجیب تر می شود که بدانید این افزایش قیمت در حال ضربه زدن به همه بازارها به جز بازار بازی امریکا است. بنابراین لااقل خریداران امریکایی فعلا نگرانی بابت گران تر شدن کنسول بازی PS5 نخواهند داشت. هرچند که دیگر انتظار تخفیف 50 یا 100 دلاری در آخر سال هم برایشان رویا خواهد ماند.

آیا در بازار بازی امریکا هم شاهد افزایش قیمت PS5 خواهیم بود؟

دنیل احمد، تحلیلگر شناخته شده دنیای بازی در این مورد چندان مطمئن نیست. به گفته وی، با توجه به قدرت این روزهای دلار آمریکا افزایش قیمت در ایالات متحده بعید است. دلار در برابر سایر ارزها قیمتی نجومی پیدا کرده است. بطوریکه در اروپا یورو برای اولین بار در 20 سال گذشته در برابر دلار نسبت 1:1 پیدا کرد. پوند انگلیس هم همین حالا در برابر دلار  پایین ترین قیمت را از سال ۱۹۸۵ تجربه می کند. در نتیجه قیمت پلی استیشن ۵ در این دو بازار به ترتیب ۵۰ یورو و ۳۰ پوند گران تر شده که معقول به نظر می رسد. (معقول نسبت به قیمت دلاری در گذشته)  واحدهای پولی دیگر نظیر ین ژاپن هم همین اوضاع را تجربه می کنند. پلی استیشن ۵ در زادگاهش، نیز به میزان ۵۵۰۰ ین افزایش قیمت داشته است.

دنیل احمد در ایمیلی به وب سایت Polygon ، به این موضوع اشاره کرد که ایالات متحده بزرگترین بازار کنسول و یکی از رقابتی ترین بازارهاست. این موضوع، افزایش قیمت PS5 را در آنجا برای سونی خطرناک تر می کند. اما مایکل پچر یکی دیگر از تحلیلگران صنعت بازی که برای عموم گیمرها آشناست، تا حدودی بدبین‌تر است.

پچر در این خصوص می گوید: «اگر سونی فرصتی برای افزایش قیمت در بازار بازی امریکا داشته باشد، احتمالا این کار را انجام خواهد داد. اما در کل افزایش قیمت بسیار ایده احمقانه ای است. امیدوارم که آنها از اقدام خود در دیگر بازارها درس گرفته و آن را به همانجا محدود کنند.

افزایش قیمت ps5 در بازار بازی امریکا

نگاهی به اقدامات منفی سونی در چند سال اخیر

جدایی همیشگی پلی استیشن از E3

چند وقتی است که سونی (مشخصا جیم رایان رییس بخش پلی استیشن) در مسیری حرکت می کند که طرفداران را آزرده خاطر کرده است. دوری از هرگونه فعالیت در رویداد E3 (که قبل از همه گیری ویروس کرونا تصمیم به انجام آن گرفته بود.) یکی از اقدامات بحث برانگیز سونی است. بعد از سال 2018 و مراسم پر هزینه ای که سونی با اجاره چند استیج مختلف داشت، دیگر در رویداد E3 شرکت نکرد. اقدامی که دلیلش، قدیمی بودن اینچنین رویدادها و پرمخاطب تر بودن رویداد های آنلاین عنوان شد. پس از سال 2019 و با همه گیری ویروس کرونا رویداد E3 بعنوان بزرگترین رویداد گیمینگ جهان، هم کم کم به پایان کار خود رسید. بطوریکه امسال هم با وجود برگزاری حضوری اکثر رویدادها، اما E3 بصورت آنلاین برگزار شد.

اطلاع رسانی قطره چکانی از اقدامات پیش رو

در این مورد اختلاف نظر بین طرفداران و تحلیلگران بسیار است. بعضی از آنها معتقدند که سونی با تاخیر در انتشار اخبار بازی های در دست ساخت و برانگیختن حس انتظار طرفداران، در مسیر صحیحی قدم گذاشته است. اما بسیاری دیگر هنوز شیوه و روش قبلی سونی برای ایجاد هایپ در اطراف محصولاتش را بیشتر می پسندند. 2 سال پیش, سونی در همین روزها و در فاصله فقط 4 ماه مانده به عرضه کنسول  PS5 بود که ظاهر آن را به طرفداران نمایش داد. این مورد در مورد بازی هایی که از روز عرضه بر روی این کنسول قابل تجربه بودند هم صدق می کرد.

همین حالا و در زمان نگارش این مقاله تقریبا 2 ماه تا انتشار یکی از بزرگترین انحصاری های پلی استیشن یعنی God Of War Ragnarok فاصله داریم. گرچه تریلرهایی از بازی منتشر شده اند اما هنوز هم اطلاعات بسیار اندکی از گیم پلی و ماجراهای آن داریم. تا یک ماه پیش حتی زمان انتشار آن را هم نمی دانستیم! سونی که زمانی به بازاریابی گسترده عناوین انحصاری خود مشهور بود، جدیداً در انتشار اطلاعات بازی های پیش رو، خساست را پیشه کرده است.

افزایش قیمت رسمی بازی ها در نسل جدید

قیمت گذاری رسمی ۷۰ دلاری بر روی عناوین بازی نسل جدید، یکی دیگر از مواردیست که واکنش های منفی زیادی را برای این غول کنسول سازی ژاپن به همراه داشت. 2 سال پیش و در ابتدای نسل هشتم بود که جیم رایان شخصا در گفتگویی از بالا بودن هزینه های ساخت بازی نسبت به 10 سال گذشته اشاره کرد. سونی بعنوان اولین شرکت ناشر، قیمت بازی ها برای نسل نهم را 10 دلار گران تر اعلام کرد. البته در این مورد هیچ اعتراضی به این شرکت نشد و تقریبا هر فردی در صنعت، چه بازیکن و چه ناشر و سازنده، همگی این موضوع را قبول کردند.

اما زمانی جو متشنج شد که سونی برای یک بازی خاص (با وجود ارتقاء رایگان) قیمت نسخه نسل هشتم و نسل نهم را با تفاوت 10 دلاری در فروشگاه رسمی خود قرار داد! یا زمانی که عنوان کرد خریداران نسخه نسل هشتم یک بازی دیگر برای آپدیت به نسخه نسل نهم باید دوباره آن را خریداری کنند. این موارد موجی از عصبانیت را روانه مدیران سطح بالای این شرکت کرد که بعد از مدتی از تصمیمات خود عقب نشینی کردند.

به این موارد ذکر شده، پورت بازی های انحصاری سونی به پلتفرم پی سی را هم باید اضافه کرد. حرکتی انقلابی که برای اولین بار در تاریخ کنسول های پلی استیشن اتفاق افتاد و هنوز هم مخالفان فراوانی دارد. در واقع عناوین انحصاری پلی استیشن، خط قرمز طرفداران متعصب آن بود. حالا این بازی ها به راحتی بر روی پی سی قابل تجربه هستند. (حتی به راحتی کرک شده اند.) یا چندین و چند اقتباس از همین عناوین انحصاری محبوب در حال ساخت است. بزودی باید منتظر دیدنشان بر روی پرده سینما و یا از صفحه های تلویزیون باشیم.

رقابت پلی استیشن و ایکس باکس در بازار بازی امریکا

آیا افزایش قیمت پلی استیشن ۵ بر روی فروش آن تاثیر منفی خواهد گذاشت؟

به گفته مایکل پچر، به نظر می رسد تنها سونی قادر به انجام این افزایش قیمت باشد. اقدامی که لااقل در کوتاه مدت، تنبیهی برایش در پی نخواهد داشت. واقعیت ساده است. زمانی که مصرف کنندگان در حال حاضر با قیمتی بالاتر از قیمت رسمی، آن را به محض حضور در قفسه های فروشگاه ها می خرند؛ مشکلی برای پرداخت 50 یورو بیشتر هم نخواهند داشت.

دنیل احمد هم چنین نظری دارد. وی می گوید همچنان شاهد تقاضای بالای پلی‌استیشن 5 در تمامی بازارها خواهیم بود. حتی پیش بینی می شود که در صورت بهبود شرایط عرضه از سمت سونی، این شرکت بتواند به اهداف فروش خود از منظر تعداد واحد فروش رفته هم دست پیدا کند. طبق نظر وی، افزایش قیمت پلی استیشن 5 در مناطق غیرآمریکایی احتمالاً برای ثابت نگه داشتن سودآوری سخت افزار و رسیدن به اهداف تعیین شده در سال مالی جاری انجام شده است.

این درحالیست که سونی یک سال پیش به سرمایه گذاران گفته بود که دیگر مدل استاندارد (دیسک خور) PS5 را با ضرر نمی فروشد. اما ظاهرا هم اکنون (و به دلیل شرایط وخیم بعد از همه گیری ویروس کرونا) نسخه دیجیتالی بدون دیسک آن هم با زیان فروخته می شود. این دو اظهار نظر ضد و نقیض، در مورد صورت های مالی این شرکت کمی ابهام بوجود می آورد. مایکل پچر تا حدودی با این نظر موافق است.

طبق اظهار نظر این تحلیلگر، مدیران سونی برای سودآوری این کنسول در سال دوم برنامه ریزی کرده بودند، اما اکنون مقدار کمتری از این سودآوری محقق شده است. در نتیجه تصمیم گرفتند بار این سود کم را به دوش مصرف کنندگان تحمیل کنند. توضیحی که به نظر صحیح می آید.

طبق نظر وی، سونی و نینتندو کنسول های خود را طوری طراحی کرده اند که برای عملکردهای معمولی همانند بلوتوث هم از تراشه های اختصاصی استفاده شده است. این موضوع در مشکلات زنجیره تأمین ضربه های شدیدی به آنها وارد کرده که نمی توانند آنها را جایگزین کنند. حضور نسل جدیدی از کنسول پلی استیشن 5 با وزن کمی سبک تر از کنسول زمان عرضه، دلیلی بر این ادعاست.

از نظر پچر ارضای بازار بازی امریکا با افزایش قیمت کنسول کمی دشوار است. جایی که هم اکنون با وجود مایکروسافت بسیار رقابتی تر از بازار های دیگر سونی به شمار می رود. خرید یک کنسول 550 دلاری در برابر خرید یک کنسول 300 دلاری با اشتراک 2 ساله بالاترین سطح ایکس باکس گیم پس، اصلا توجیه اقتصادی ندارد.

البته سونی هم بیکار ننشسته و فقط نگاهش به جیب مصرف کنندگان نخواهد بود. ارائه ورژن جدیدی از پلی استیشن پلاس با سه سطح و قیمت کمتر نسبت به گیم پس، یکی از راههای درآمدزایی سونی در بازار آشفته این روزهاست.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*